dinsdag 20 juni 2017

GVSALM reis 2017: Lens 14-18


Lens' 14 - 18 (klik), geopend sinds 9 juni 2015, is een museum dat de evenementen van de Groote Oorlog voorstelt in de streek van Nord‑Pas‑de‑Calais.
Dit centrum is gelegen in Souchez, in Pas‑de‑Calais, aan de voet van de Notre‑Dame‑de‑Lorette heuvel, dat het theater was van bittere gevechten. Deze plaats was een strategische uitdaging tussen België en zijn saillant Ieper en de Somme en haar slagvelden. De gemeente werd vernietigd tijdens de gevechten van Artesië in 1915 en vervolgens heropgebouwd tijdens de jaren '20.
Het internationale centrum stelt een uitzonderlijke verzameling van iconografische documenten voor: geanimeerde kaarten, brieven, archieffoto's, soms nog nooit vertoond, films van vroeger en symbolische voorwerpen van over de hele wereld.
De standpunten van de verschillende strijdkrachten op de fronten van Artesië en Frans‑Vlaanderen worden geuit: van het Duitse, Franse, Britse, Belgische en andere legers.
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken. En nog een heel fijne, zij het wel erg warme week gewenst lieve webbies!

17 opmerkingen:

Marjolijn. zei

Mooie plaatjes...!
geniet van het zonnetje.

Lutje zei

hoe modern en strak, dat verwacht je eigenlijk niet van zo'n oorlogsgebouw, maar het is wel mooi om te zien, en goed verzorgd.
Ik wens jou ook een warme leuke week
Eén @->- voor jou

torfs gilbert zei

Warme morgen, Gerda,

Je reportage is weer erg goed en ook de foto's nog fijne warme dagen gewenst
uit het heel warme Antwerpen

Marlou zei

Goedemorgen lieve Gerda,

ja... dat moet een interessante trip geweest zijn.
Mooie strakke moderne gebouwen in contrast met de tijd van de Groot Ooorlog.

Is dat oude gebouwtje met al die torentjes helemaal beneden een grapje van je? Ik wil er wel wonen, hoor!

groetjes!
Marlou

.

John zei

Goedemorgen Gerda,

Dank voor je heldere uitleg en voor je begeleidende foto's. Het ziet er allemaal erg strak en netjes uit. Dat maakt de boel lekker overzichtelijk en ik begrijp dat dat voor bezoekers erg fijn is.
Zelf ge ik er maar niet heen, want ik heb niet veel met oorlog en de voering er van.

Ook jij een fijne week. Ik vind de warmte op zich wel lekker hoor :)

Merel zei

Ik heb een reactie achtergelaten bij Google .... mooie reeks
Maar goed dat er zo veel over bewaard blijft zodat we het zeker niet zouden vergeten ook niet die wat na ons komen
En ik zou zeggen probeer het koel te houden de volgende dagen

klaproos zei

mooi gerda, als je aan komt lopen denk je black box..
en oorlog is natuurlijk ook een zwarte periode,
je serie is weer knap geschoten gerda,

Van mij mag dit weer aanhouden ik vind het lekker, we gaan zwemmen, en dat vinden m'n jongens dan weer erg leuk:-)

heb het goed vandaag hé.
xxx

Haba zei

Nogmaals goede morgen, want ik ben vroeg terug uit het asiel, het was warm maar wel te doen. Ik werk er nu al sinds 1998 dus ik heb wel eens vaker een warme zomer meegemaakt. De dieren hebben er minder last van dan de mensen. Die zoeken een schaduwrijk plekje waar ze nog een zuchtje wind opvangen en gaan daar lekker plat op de gladde vloer liggen.
Gek die gebouwen, dat zwarte strakke, geeft bij mij een rilling over mijn rug, ze komen zo dreigend en gevaarlijk over voor mij tenminste. Je hebt wel weer een interessant deel van die oorlog neer getikt.

Natasja zei

Gelukkig is het weer mooi opgebouwd en hoe hè? Het is een mooie serie foto's en dito uitleg!! Ik lig heerlijk te zonnen ni met het windje er bij is hey goed te doen!! Fijne dag!! Ps: das wel een voordeel van thuiszitten 😜

Anoniem zei

Een heel mooi museum dat je weer knap in beeld hebt gebracht Gerda. Voor jou ook een stikhete week :-)

willy zei

knappe foto's van dit museum Gerda..

niet zo ver van het Louvre-Lens gelegen

groeten

Anoniem zei

Het ziet er allemaal heel interessant uit.
Mooie foto's in ieder geval en de tekst is weer fijn om lezen.
Groetjes.

pieterbie zei

Wat een mooie site terug. Het verbaast mij dat er nog geld is in Europa voor dit soort projecten.
Maar goed, geen bezwaar tegen, dan kunnen wij er mooie fotootje van maken.
Zoals jij hier deed.

Lies zei

De strakke vormgeving is mooi.
Lie(f)s.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne woensdag gewenst.

Morgaine zei

De foto's zijn wederom prachtig, dat even voorop, en ik weet ook lieve Gerda, dat jij hier van houdt qua architectuur, maar ik vind het dus een blokkendoos wat eigenlijk niet zo past met wat het laat zien aan de binnenkant, te modern? Kan mijn vinger er niet op leggen ;-)

En die ene foto, van die witte huisjes die ertussen staat, jaaaaaaaaaaa dat is hem helemaal voor mij! ;-)

X

Kay ♥ zei

Buiten de gebruikelijke info die altijd interessant is,
geeft de foto een mooi doorkijkje , grtjs