maandag 23 maart 2015

Mons: rond de 'Tuin van de Burgemeester'


Goede morgen allemaal en ik hoop dat die het begin van een even goede week voor jullie zal zijn!
We gaan daarin nog eventjes verder met de wandeling doorheen Mons/Bergen. Nu komen we via de oude stadhuispoort (klik) in de groene tuin van de burgemeester terecht. Daar staat ‘Ropieuz’ die net als ‘Fonske’ in Leuven symbool staat voor de eeuwige student. Onder de kapel van de Majeur (burgemeester) ligt  de cel waar vroeger de ter dood veroordeelden hun laatste sacramenten ontvingen. De vroegere brandweerkazerne herbergt nu het Symfonisch Orkest van Bergen.

27 opmerkingen:

Lutje zei

je hebt daar zo te zien heel wat kilometers afgegaaan in Mons, en de burgemeester was niet in zijn groene tuin denk ik ;-)

Marjolijn. zei

Fonske heeft wel zin in een slokje water..!
Mooie foto's meis.
Goede start van de nieuwe week.

Ferry - Jacqueline zei

Prachtig foto's heb je gemaakt Gerda. Mooie gebouwen om te zien.Ik vond beeldje heel erg mooi om te zien. Jongen aan de kraan. Lekker water nemen.
Fijne week.
PS;'Bij ons heeft vannacht gevroren. Geen balkon weer te zitten. Veel te koud. HIhi.....Oke je vond logjes leuk. Fijn te horen.

klaproos zei

leuk gerda,
dat was een leerzame wandeling door de tuin van meneer :-)

maak jij er vandaag een heerlijke dag van de zon schijnt, maar laat je niet voor het lapje houden wijffie, het is kkkkkkkoud :-)

xxx

Marlou zei

Goedemorgen Gerda!

een fijne tuin heeft de burgervader!
En zo'n mooi doorkijkje...
Ja... hij weet het wel:
Daar moet je zijn!!

Goede week!
X, Marlou

.

Kay ♥ zei

Bij ons zou men zeggen:
ne mooie hof.
Onderweg kom je wel meer kunstwerken tegen en hoort men graag de legenden. Daarvoor doen we het toch he, overal kijken en vastleggen als herinnering.
Knappe foto. Grtjs ♥

Suske. zei

Leuk die sacramenten voor de ter dood veroordeelden, om een gat in de lucht van te springen.
Mijn karatetrainer en zijn vrouw waren vrijdag ook in Mons en vonden het de moeite waard.

Unknown zei

Wat een prachtig beeld!

Anoniem zei

Mooi beeldje, doet denken aan de tv-serie van de kotmadam, die ook de eeuwige zorg had over haar studenten. Alweer een ervaring rijker in een stad die blijkbaar tot de verbeelding spreekt.

John zei

Goedemorgen Gerda,

Nou, die tuin is ook de moeite van het bezichtigen waard, en omdat ik me afvraag of ik er ooit zal komen ben ik blij dat jij er zulke mooie foto's nam.
Dat beeld met het hooft in de rots is geniaal. Doet me denken aan "the head on the door" :D

Ik wens je een mooie week, maar eest de maandag.

Anoniem zei

haha, "Fonske heeft wel zin in een slokje water..!", maaaaar "eau non potable". Heeft dat studentje pech, 't zal blijven bij een plensje water over zijn gezicht ;-) Prachtig beeld van Ropieuz.
We hebben hierbij weer een mooi plekje ontdekt in Bergen.
Fijn week Gerda. Het zonnetje schijnt vandaag, dus dat zit alvast goed.

willy zei

Ropieuz heeft duidelijk dorst Gerda..

een rustig plekje in het stadscentrum is het er wel..

fijne dag gewwenst

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ben weer thuis, maar even wat huishoudelijk aan de gang, dus niet te lang hier rondhangen. Je hebt weer een mooie foto staan hier.

willy duvel zei

Zo zie je overal zijn er die willen drinken enkel dat water met die rode vlek !! Mooie beelden waren er vroeger ook maar zo lang geleden Groetjes

Troebadoer zei

Gerda,

Ik bezoek regelmatig je blogje, om wat energie bij te tanken, die jij eindeloos schijnt uit te stralen.

Ik wens je creatieve dagen.

Mirjam Kakelbont zei

Wat een mooie foto's weer! Die poort en die tuin... Dan wonen wij maar eenvoudig ;-) Maar wel naar ons zin, hoor. De foto van het beeld van ik de mooiste, dus je hebt precies de juiste keuze gemaakt, Gerda!
Groetjes Kakel

Terrebel zei

Je weet het, lieve Gerda, ik ben dól op geschiedenis. Het is altijd weer fijn om iets op te steken van jouw virtuele rondleidingen. Dank daarvoor!

Anoniem zei

Ik wens je alvast een heel fijne week Gerda en ik ben blij dat je nog wat in Mons blijft vertoeven. Dit was weer een heel mooie reeks met bijzondere aandacht voor de gebouwen.

Lies zei

Mooie foto met dat doorkijkje, Gerda. En dat kunstwerk -> kanp hé !
Lie(f)s.

A van de Aa zei

Laat me denken dat een vroegere Lefla hier stond,..... maar het is de student die eeuwig studeert... had toch Lefla kunnen zijn *wink*

Hoe een stad kan veranderen door de jaren heen, de kerker nu een museum, en de brandweerkazerne nu het onderkomen van een orkest....

Gtje, jij had een druk weekendje, d'n Aa een drukke week, dus geen Aa, geen zorgen... je mag het misschien niet tegengekomen zijn in de tuin van de burgemeester, maar onkruid vergaat niet.... *Big Winkie*

FRANK103 zei

Een leuk stadje dat Mons! Met veel bezienswaardigheden, zo te zien!

Renesmurf zei

ja, jij ook een goedemorgen he! En dat op dit uur nog.
Evengoed, ter dood veroordeelden hebben niks gehad aan wat dan ook, want ze zijn er niet meer, toch triest hoe mensen met elkaar om kunnen gaan.

es zei

Ik denk toch maar eens richting Mons te gaan. Een bijzondere historie daar en wederom een prachtig beeld.

curieuzeneuzemosterdpot zei

dat parkje vind ik een idyllisch plekje in bergen!

zeker met dat mooie beeld van dit dorstig mensje! :-))

Albert y Mara fotoblog zei

Mooie foto's, maar de beste voor ons is foto 4 vanwege dat doorkijkje. Zijn wij dol op dat weet je. OT: De zon is bij ons terug *BIG SMILE*.

Wim zei

Stuk voor stuk weer mooie foto's Gerda! En de burgemeester zal wel een liberaal zijn met al dat groen ;-) )))

pieterbie zei

aha, de Walen hebben dat ook :-)
Hij draagt geen vlinderdasje.